معرفی واحد مهندسی پزشكی در بیمارستان..مهندسی پزشکی مهندسی زندگی Biomedical Engineering
وبلاگ مهندسی پزشکی :: مهندسی زندگی
وبلاگ مهندسی پزشکی :: مهندسی زندگی تحت نظر وبسایت مهندسی پزشکی :: مهندسی زندگی www.Bm-Eng.iR

معرفی واحد مهندسی پزشكی در بیمارستان

مقدمه :

روزگاری درمان بیماران عمدتا“ منحصر به تجویز دارو ، رعایت رژیمهای غذایی خاص و انجام عملیات فیزیكی توسط خود طبیب می گردید . اما پس از انقلاب صنعتی و پیشرفت روزافزون تكنولوژی بویژه از نیمه دوم قرن بیستم امروزه تجهیزات و وسایل پزشكی نقش محوری و عمده ای را در سه حوزه پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماریها ایفا می كنند بنحوی كه اصولا“ تصور مركز درمانی فاقد آنها دور از ذهن می نماید . از طرفی این تجهیزات بجهت وجه سرمایه ای چه از نقطه نظر ابتیاع و چه بلحاظ خدمات پس از فروش ، پارامتر بسیار مهمی در اقتصاد بهداشت مراكز درمانی محسوب می گردند . لذا همانقدر كه وجود این تجهیزات و وسایل در صحن عملكرد و موفقیت مراكز درمانی موثر ومفید است ، عملكرد نادرست و یا مختل شدن آن ، در روند مراكز درمانی و فعالیت متخصصین اختلال و اشكال و بعضا“ صدمات جبران ناپذیر ایجاد می نماید . بنابراین وجود واحدی كه در مراكز درمانی بطور تخصصی وظیفه مدیریت بر این سامانه ها را داشته و از طرفی از آخرین دست آوردها و پیشرفتهای تكنولوژیكی این عرصه مطلع و آنها را بدرستی در اختیار متخصصین امر قرار دهد ، اگرچه در كشور ما تا حدودی جدید و نو ظهور به نظر می رسد ،  ولی در كشورهای صاحب علم و تكنولوژی روز ، سالهاست كه امری معمول و بدیهی می باشد . 
واحد مهندسی پزشكی بیمارستان

تعریف : ، مجموعه ایست كه در سیستم ماتریسی سازمان بیمارستان وظیفه مدیریت كلیه امور مرتبط با تجهیزات و وسایل پزشكی را در راستای تامین ایمنی لازم برای بیماران و پرسنل و نیز بهره وری بهینه این تجهیزات جهت ارتقاء سه شاخصه كارآیی ، اثربخشی و رضایتمندی بیماران بعهده دارد .
هدف :

الف ) استفاده موثر از تجهیزات و وسایل پزشكی و بهره گیری بهینه از تمامی قابلیت های آنها
ب ) افزایش عمر مفید تجهیزات ، تضمین صحت و دقت عملكرد آنها و جلوگیری از خرابیهای زودهنگام و نابهنگام
ج ) كاهش هزینه های نگهداری ، تعمیر ، و زمان از كارافتادگی دستگاهها
د ) تامین ایمنی لازم برای پرسنل و بیماران در ارتباط با تجهیزات و وسایل پزشكی
هـ ) هدایت بیمارستان به استفاده از تكنیكها ، تجهیزات ووسایل نوین متناسب با نیازهای واقعی وتوانائیهای مركز درمانی 

وظایف :

1 ـ آموزش :
توانایی استفاده صحیح و بجا ، بهره گیری موثر از تمامی قابلیت های تجهیزات و وسایل پزشكی ، اجتناب از سوء استفاده و خطرات آنها ، رعایت اصول نگهداری روزمره جهت افزایش عمر مفید تجهیزات و تهیه گزارشهای مربوطه ، منوط به آموزش كامل و صحیح كاربران و نیز پاسخگویی مداوم به شبهات و سئوالات آنان می باشد . نیز این آموزشها موجب كاهش افت عملكرد واحدهای مركز درمانی هنگام تعویض پرسنل با نظرات جدید می گردد .
2 ـ تامین ایمنی بیماران و پرسنل :
دستگاهها و لوازم پزشكی جهت تشخیص و درمان در ارتباط مستقیم با بیماران و پرسنل بوده و می بایست اقدامات تامینی جهت حفاظت افراد از عوارض مربوطه و همچنین هنگام بروز خرابیها نظیر تشعشعات ، جریانهای نشتی ، ضربات ، آتش سوزی و ... برابر روشهای استاندارد و توصیه شده بعمل آید .
3 ـ مدیریت چرخه نصب و تعمیر :
نظارت بر تحویل و نصب و راه اندازی صحیح تجهیزات و لوازم ، قراردادهای خدمات پس از فروش ، اولویت بندی و پیگیری تعمیرات ، فاكتورهای هزینه تعمیرات ، مراحل و كیفیت و چگونگی تعمیر كه عمدتا“ از سوی شركتها صورت می پذیرد به منظور كاهش زمان از كارافتادگی دستگاه ، كاهش هزینه تعمیرات و عدم نیاز به تعمیرات مكرر می بایست صورت پذیرد .
لازم به ذكر است با توجه به تنوع و پیچیدگی دستگاهها و لوازم پزشكی كه در حوزه های مختلف بكار گرفته می شود واز آنجا كه امر تعمیر علاوه بر تخصص نیازمند آموزش و داشتن ابزار لازم و قطعات یدكی مربوطه می باشد و نیز بعضا“ بهانه جویی شركتها جهت رفع مسئولیت تعمیرات و یا بزرگنمایی مشكلات ودر نتیجه افزایش هزینه های تعمیراتی ، اقدام مستقیم از سوی كاركنان واحد مهندسی پزشكی جهت تعمیر جز در موارد خاص و جزیی و دستگاههای ساده توصیه نمی گردد .
4 ـ نظارت بر انبار طبی و انبار اسقاط :
همان اندازه كه تجهیزات و لوازم پزشكی در تشخیص و درمان اهمیت و حساسیت دارد، رعایت شرایط نگهداری و انبار تجهیزات ولوازم پزشكی و قطعات آنها نیز از اهمیت و حساسیت برخوردار است . از طرفی اهمیت برنامه ریزی جهت تامین بموقع قطعات و لوازم پزشكی موردمصرف در بیمارستان نیازی به توضیح ندارد . بعلاوه نظارت بر نحوه اعلام اسقاطی تجهیزات پزشكی ، بكارگیری قطعات سالم موجود در دستگاه اسقاطی جهت راه اندازی سایر دستگاهها و نیز در صورت امكان تعمیر و راه اندازی دستگاههایی كه به غلط اسقاط اعلام گردیده اند ، در كاهش هزینه های مركز درمانی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد .
5 ـ مدیریت نگهداری و عملكرد دستگاه :
نگهداری پیشگیرانه ( Preventive  Maintenance ) یا به اختصار PM به مجموعه عملیات و بازرسی هایی گفته می شود كه برای جلوگیری از خرابی ناگهانی و افزایش عمر مفید دستگاه به صورت دوره ای صورت می پذیرد . در این راستا برنامه ریزی و تهیه روالهای لازم و فرمهای مربوط به هر دستگاه با توجه به توصیه ها و نكات اعلام شده از سوی تولید كننده برای بازدیدهای دوره ای PM انجام می گیرد . از طرفی بررسی صحت عملكرد و دقت پارامترهای خروجی تجهیزات در تشخیص و عملیات درمانی كادر پزشكی نقش تعیین كننده ای دارد . برای اطمینان از عملكرد صحیح تجهیزات و كالیبره نمودن آنها ، می بایست آزمونهایی به شكل دوره ای و با استفاده از ابزارهای ویژه كالیبراسیون بر روی دستگاه انجام پذیرفته و خطاهای موجود تصحیح گردد .
6 ـ كارشناسی مشاور خرید تجهیزات و وسایل پزشكی :
نیاز به دقت و امعان نظر در خصوص پارامترهای ذیل جهت خرید تجهیزات و وسایل پزشكی برای مركز درمانی ، واحد مهندسی پزشكی را بعنوان یك عضو موثر در كمیته خرید مطرح می نماید :
ـ شناسایی پارامترها و عملكردهای مورد نیاز مركز درمانی بر اساس میزان و نوع مراجعین و انتظارات كادر پزشكی وبر این اساس شناسایی دستگاههایی كه واجد این پارامترها و عملكردها می باشند .
ـ مسایل لازم برای سرویس و نگهداری ، وضعیت سرویس داخل كشور و تامین قطعات یدكی
ـ كسب اطلاعات فنی لازم در خصوص عملكرد دستگاه در سایر مراكز درمانی داخلی و خارجی
ـ آنالیز صحت و سقم ادعاهای مطروحه از سوی فروشنده دستگاه
ـ تعیین اطلاعات لازم و تعهدات فنی كه از سوی فروشنده می بایست با توجه به نوع دستگاه در اختیار قرار گیرد .
ـ كنترل دستگاههای خریداری شده بر اساس پروفرم های مربوطه و اطمینان از وجود تائیدیه های حاصل از انجام تست های پذیرش ( Acceptance  Test )
7 ـ كارشناسی اقتصادی تجهیزات پزشكی :
بیمارستان از یك طرف به عنوان مركزی كه هزینه ها و درآمدهایی داشته و می بایست برنامه ریزی جهت ایجاد تعادل و كسب سود بیشتر در آن صورت پذیرد و از طرفی بلحاظ ارتباطی كه با جان و سلامتی انسانها داشته و یكی از مهمترین و بدوی ترین نیازهای بشری را تامین می نماید ، از منظر اقتصادی بعنوان یك بنگاه اقتصادی خاص كه طراحی فرآیندها و تصمیم گیریها در آن تابع شرایط و محدودیتهایی است مد نظر بوده ودر این راستا واحد مهندسی پزشكی وظیفه دارد با همكاری واحدهای امور مالی ، انبار ، حسابداری صنعتی ، شاخصه های تخصصی را در حوزه تجهیزات و وسایل پزشكی كارشناسی و جهت تصمیم گیری به مبادی ذیربط ارائه نماید .
8 ـ نظارت بر اجرای استانداردهای فضاهای درمانی در خصوص تجهیزات پزشكی :
تشخیص و اجرای بهینه استانداردهای فضاهای درمانی با توجه به فرآیندهای درمانی در بیمارستان نظیر محل قرارگرفتن تجهیزات و وسایل ، نحوه ارتباط بخشها و حوزه های مختلف به یكدیگر و نحوه دسترسی به تجهیزاتی كه استفاده از آنها میان چند بخش مشترك است و ... از اموری است كه می تواند یك مركز درمانی را در انجام بهینه وظایف خود بویژه در زمانهای حیاتی ( Golden  Time ) یاری رساند .
همچنین در بعضی قسمتهای در نظر نگرفتن شرایط فیزیكی و امكانات لازم هم می تواند باعث آسیب رساندن به دستگاه شود و هم اینكه ممكن است عوارض جبران ناپذیری برای پرسنل و بیماران بخش مربوطه و یا بخشهای مجاور داشته باشد .
9 ـ مستند سازی و نگهداری اطلاعات :
مستند سازی و نگهداری اطلاعات مربوط به انجام بندهای قبل جهت حفظ سوابق و طبقه بندی آنها برای دسترسی سریع و بموقع به این اطلاعات نظیر شناسنامه های تجهیزات و وسایل پزشكی ، سوابق تعمیراتی ، عملكردی ، PM و كالیبراسیون هر كدام ، سوابق آموزشی پرسنل ، كاتالوگها ، دستورالعمها ، فیلمها ، اسلایدها و كتب مرجع مربوط به تجهیزات ، اقدامات تامینی و سایر موارد مربوط به فعالیتهای واحد بلحاظ مراجعات بعدی جهت تصمیم گیریهای آتی و تهیه گزارشهای مدون خواسته شده ، اهمیت زیادی داشته و می بایست به بهترین وجه صورت پذیرد . توصیه می گردد در این خصوص استاندارد خاصی از سوی وزارت متبوع تهیه و جهت یكسان سازی به سراسر كشور ابلاغ گردد . 
10 ـ ارتباط با اداره تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی متبوع 

مشخصات فیزیكی واحد مهندسی پزشكی

سطح2 یك اتاق اداری ، یك كارگاه عمومی، یك انبار
سطح 3 یك اتاق اداری دو كارگاه ( كارگاه الكترونیك و الكتروتكنیك ، كارگاه مكانیك كه میبایست دارای محلی تحت عنوان چاله سرویس باشد.)، یك انبار
سطوح 4و5و6 نظیر سطح 3 بعلاوه یك كارگاه مستقل در داخل بخش اتاق عمل با ابزار مستقل.
مشخصات نیروی انسانی :
سطح 2 یك نفر پرسنل اداری
سطح 3 یك نفر مسئول ( ترجیحا مهندس پزشك) یك نفر پرسنل اداری یك تكنسین( به ازای هر مركز سطح دو تحت پوشش) یك نفر كارشناس مهندسی پزشكی جهت آموزش و PM و كالیبراسیون
سطح 4 یك نفر مسئول ( مهندس پزشك ) یك نفر پرسنل اداری دونفر تكنسین یك نفر كارشناس مهندسی پزشكی جهت آموزش و PM و كالیبراسیون
سطح 5و6 یك نفر مسئول ( مهندس پزشك) دونفر پرسنل اداری یك نفر تكنسین( به ازای هر 150 تخت )  یك نفر كارشناس مهندسی پزشكی جهت آموزش و PM ( به ازای هر 300 تخت)

ساختار واحد مهندسی پزشكی :

با توجه به تعاریف و شرح وظایف ذكر شده ، واحد مهندسی پزشكی بعنوان یك ركن مهم در رابطه با امور تجهیزات پزشكی در بیمارستان ، فضا و پرسنل خاص خود را می بایست دارا باشد. بلحاظ ساختاری ، واحد مهندسی پزشكی از قسمتهای اداری ، كارگاهها و آزمایشگاه كالیبراسیون ( از سطح 4 به بالا ) تشكیل می گردد . لازم به ذكر است آزمایشگاه كالیبراسیون با توجه به نقش مهم كالیبره بودن تجهیزات پزشكی و آزمایشگاهی در بدست دادن داده ها و خروجیهای صحیح تصمیم گیری درست در هنگام تشخیص و عملكرد مناسب طی درمان ، در سطوح 4 به بالا و با هدف سرویس دهی به مراكز درمانی تحت پوشش سطوح پایینتر ، در نظر گرفته شده است و می بایست بعنوان زیر مجموعه واحد مهندسی پزشكی بیمارستان مربوطه و تحت نظارت اداره تجهیزات پزشكی استان ، طی یك برنامه زمان بندی مدون نسبت به این كار اقدام نماید . از آنجا كه وسعت حوزه تحت نظارت آزمایشگاه كالیبراسیون بسته به پهنه جغرافیایی هر استان و تعدد مراكز درمانی سطح 3 به پایین ، متفاوت خواهد بود ، تعداد آزمایشگاههای كالیبراسیون بازاء هر 3 بلوك در طرح سطح بندی (سطح 3) یك آزمایشگاه در نظر گرفته می شود .
در مورد كارگاهها و فضای واحد مهندسی پزشكی ، نظر به اینكه این كارگاهها یكی از آلوده ترین واحدها برای پرسنل می باشد ، می بایست در فضایی مستقر گردد كه در معرض نور كافی و موثر بوده ، تهویه كامل میكروبی و هود مخصوص جهت بخار قلع و جیوه ، سرویس بهداشتی و حمام خاص خود در جوار واحد و ... در آن تعبیه گردد . بعلاوه داشتن سیستم ارت مناسب و خط تلفن مستقیم و تعدادی خط تلفن داخلی بسته به تعداد بخشهای مركز درمانی مربوطه از ضروریات این واحد است . رختكن و اتاق استراحت نیز از دیگر اجزاء ساختمانی این واحد است .
در پایان ذكر این نكته نیز لازم است كه نیروهای فنی برای بیمارستانهای سطح 3 به بالا در نظر گرفته شده است كه برابر سیستم ارجاع مراكز سطح 2 و 1 ذیربط را نیز پوشش خواهند داد . لكن جهت تسهیل در انجام فعالیتهای مربوطه ، فضای فیزیكی و ابزارهای پایه بهمراه یك نفر پرسنل اداری در مراكز سطح 2 پیش بینی گردیده است تا اقدامات اولیه جهت تجهیزات موجود در مراكز درمانی سطح 2 در محل صورت پذیرفته و حتی الامكان از انتقال به مركز درمانی سطح بالاتر خودداری گردد.

منبع: medicalequipment

مهندسی پزشکی مهندسی زندگی

 

وبسایت مهندسی پزشکی مهندسی زندگی

http://bm-eng.ir





تاریخ: جمعه 6 بهمن 1391برچسب:دانلود جزوه مدیریت خدمات بهداشتی , management of health services,biomedical engineering , مهندسی پزشکی , آشنایی با مهندسی پزشکی , معرفی مهندسی پزشکی , مهندسی پزشکی گرایش بالینی , مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک , مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک , مهندسی پزشکی گرایش بیومتریال (بیومواد) , مهندسی پزشکی ایران , مهندسی پزشکی دانشگاه سهند تبریز , پایگاه آموزشی و اطلاع رسانی مهندسی پزشکی مهندسی زندگی , وبلاگ مهندسی پزشکی مهندسی زندگی , وبسایت مهندسی پزشکی مهندسی زندگی , مهندسی پزشکی مهندسی زندگی , اخبار و تازه های مهندسی پزشکی , مقالات مهندسی پزشکی , آموزش مهندسی پزشکی , دانلود کتاب های مهندسی پزشکی , دانلود جزوه های مهندسی پزشکی , دانلود نمونه سوالات امتحانی مهندسی پزشکی , دانلود کتاب های عمومی مهندسی پزشکی , دانلود نرم افزارهای مهندسی پزشکی ,کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی , مهندسی پزشکی بیوالکتریک ,مهندسی پزشکی بیومواد , مهندسی پزشکی بیومکانیک , کارشناسی ارشد 1392 ,کارشناسی ارشد بیوالکتریک , کارشناسی ارشد بیومواد , کارشناسی ارشد بیومکانیک ,1392,نشریه,نشریه الکترونیکی,نرم افزارموبایل,کتاب,دانلود کتاب,لینک دانلود کتاب,national geographic,عکس,عکس سال,برترین عکس سال,دندانپزشکی,دندان مصنوعی,ماشین حساب,مدیریت خدمات بهداشتی,دکتر نورآبادی,دانشگاه صنعتی سهند تبریز,بهداشت عمومی,بهداشت,وزارت بهداشت,درمان,آموزش پزشکی,رشته پزشکی,مامایی,تنظیم خانواده,مادر و کودک,بهداشت حرفه ای,بهداشت محیط,واکسن,واکسیناسیون,سازمان بهداشت جهانی,who,شکوه همسرداری,بارداری,روش جلوگیری از بارداری,شیر مادر,پزشک خانواده,مراکز بهداشت,بهورز,دانشگاه علوم پزشکی,پرستار,پزشک,ماما,بیمارستان,حل المسائل زبان c,حل تمرین زبان c,برنامه نویسی به زبان c,حل تمرین برنامه نویسی به زبان c,عین الله جعفرنژاد قمی,حل تمرین قمی,حل تمرین کتاب قمی,حل تمرین کتاب برنامه نویسی به زبان c قمی,حل تمرین کتاب برنامه نویسی به زبان c عین الله جغفرنژاد قمی,حل المسائل کتاب برنامه نویسی به زبان c قمی,طراحی بنر,ساخت بنر,بنر متحرک,بنر تبلیغاتی,بنر,خلاصه کتاب برنامه نویسی به زبان c عین الله جعفرنژاد قمی,آندوسکوپی,دستگاه آندوسکوپی,Andoscopy,آشنایی با آندسکوپی,تجهیز آندوسکوپی,آندوسکوپی معده,تعمیر آندوسکوپی,معرفی واحد مهندسی پزشکی در بیمارستان,بیمارستان,بخش مهندسی پزشکی,اداره مهندسی پزشکی,,
ارسال توسط ایمان الله ویسی Iman Allahveysi